. life is not easy like A B C ! u must to learn from the experience and mistake to get happily . Fear Allah wherever you may be . Pray to Allah and be confident of a response . Obey Allah and Allah will reward you .

Ahad, 30 Oktober 2011

akhlak Rasulullah sebagai QUDWAH HASANAH

.. ASSALAMUALAIKUM W.B.T ..
sebagai umat ISLAM !
*mestilah memiliki akhlak yg mulia krn ini dituntu dlm ISLAM
*krn bukan mudah menjadi seorang yg mempunyai akhlak terpuji ! kita hendaklah mencontohi Rasulullah s.a.w
Dari segi :-

IBADAH
"Rasulullah s.a.w menunjukkan contoh perlaksanaan ibadah yg begitu banyak . Ketahuilah ibadah mampu mengukuhkan iman dan menjadi benteng dalam kehidupan kita. Ibadah bukan sahaja mendekatkan diri kita pada Allah tetapi juga menyedarkan kita perihal hakikat kehidupan kita di dunia agar kita tidak lalai."

ASPEK BERPAKAIAN
"Rasulullah s.a.w suka memilih pakaian berwarna putih yg dikenali sbg jubah dan jubah baginda menutupi sehingga paras buku lali. Setiap kali memakai pakaian, baginda memulakannya dari kanan dan membaca doa. Jika menanggalkannya pula sebaliknya iaitu dari kiri. Pakaian Rasulullah s.a.w sentiasa harum dan wangi. Rasulullah s.a.w mementingkan kebersihan."

BERADAB KETIKA MAKAN
"Sebelum makan ! Rasulullah s.a.w tidak lupa utk berdoa. Sebagai umat Islam, kita sudah diajar etika di meja makan. kan ? kalau xtw lg, xtw nk ckp apa la :) then, opcos makan guna tangan kanan & mengambil lauk yg terdekat dengan kita terlebih dahulu. Jangan bercakap ketika makanan penuh di dalam mulut. takuttakut tersembur."

TUTUR KATA
"Rasulullah seorang yg fasih dlm berkatakata. tutur kata baginda dihiasi dgn katakata yg manis dan sopan. Baginda menggunakan ayat yg padat,lengkap,ringkas, dan mudah difahami. tidak bercakap perkara yg tidak perlu ! hanya meninggikan suara apabila bercakap perkara hak dan benar !
persoalpersoalan juga, dijawab dengan nasihat yg mudah diterima."

KASIH SAYANG
"sayang menyayangi adalah digalakkan samada org yg kita kenali ataupun tidak ! Sebagaimana Rasulullah s.a.w, apabila tidak nampak sahabat atau tidak bertemu di manamana, Rasulullah s.a.w akan bertanya dan berziarah ke rumah tersebut tanpa rasa sombong. Malah makan, solat, dan duduk bersama sahabat."

tu je yg aq baca n share dgn korang :) 
SO ?
sebagai umat ISLAM yg sentiasa berusaha utk menjadi yg terbaik !
hendaklah sentiasa mencontohi Rasulullah s.a.w
"elakkan yg salah , lakukan yg betul"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

JUST LEAVE YOUR COMMENT HERE :)